Zapomniane atrakcje turystyczne - kamieniołom na Barbarce

Kiedyś przeczytałam w Internecie, że przed wojną na górze Barbarce w Wałbrzychu stało schronisko. Było ono bardzo popularne wśród mieszkańców, bo rozpościerał się z niego piękny widok na miasto i otaczające je góry. Wiosną postanowiłam się tam przejść. 

Pojechałam pociągiem na dworzec Wałbrzych Główny, a stamtąd zeszłam na dół jedyną ulicą prowadzącą od dworca, skręciłam w prawo i kawałek dalej dotarłam do niebieskiego szlaku. Przez chwilę poprowadził mnie wśród budynków, a później ścieżką pod górkę. Szlak pod górę był całkiem ładny. Prowadził częściowo wspaniałym lasem, częściowo łąkami, taką jakby dolinką polodowcową. I niestety na tym kończą się plusy.

Pierwsza rzecz, która jest dziwna - nie prowadzi on na szczyt góry, która zresztą jest porośnięta lasem i gdyby nie to, że na jednym z drzew jest oznaczenie nazwy góry, to w ogóle nie wiedziałabym gdzie jestem. Druga sprawa to śmieci. Tragedia prawdziwa. Ta góra to jedno wielkie dzikie wysypisko. Jeśli ktoś lubi odnawiać, odmalowywać, naprawiać itd. to mógłby sobie znaleźć tam cegły na wybudowanie domu i wszystkie rzeczy na jego wyposażenie - zarówno do kuchni, łazienki jak i pokojów. Samochód też bez problemów można sobie tam złożyć. Za to po schronisku nie ma śladu, chyba że pozostałości podmurówki to to. Podobnie jak po pięknym widoku z góry, bo wszystko porastają drzewa.

Przy szlaku lecz trochę schowany z boku jest ciekawy zabytek - zapomniana atrakcja turystyczna. Jest to pomnik przyrody - kamieniołom ryolitu świadczący o wulkanicznym pochodzeniu Gór Wałbrzyskich. Dlatego góry te są takie stożkowate. Tak, Trójgarb, Chełmiec, Wołowiec i wiele innych górek to byłe wulkany. Nie są one ostro zakończone, bo były aktywne w odległym permie i na skutek zlodowaceń, wietrzenia itd. uległy "ścięciu", jednak wiele dowodów świadczy o ich wulkanicznej, wybuchowej przeszłości. 

A poniżej fotka z byłego kamieniołomu na Barbarce. Mimo tych przykrych minusów, polecam. I proponuję dzielić się w sieci opiniami. Nigdy nie wiadomo czy któraś z nich nie wpłynie na zmianę przebiegu szlaku i wysprzątanie okolicy.


Komentarze

Popularne posty